Roger Deakins ve Sinematografide Işık Teknikleri

Takip Et:
Roger Deakins ve Sinematografide Işık Teknikleri
Roger Deakins ve Sinematografide Işık Teknikleri

Akılda görüntü rejisörü Roger Deakins’in ışıklandırmaya dair önerilerinin yer aldığı bir video essay yayınlandı.

Roger Deakins; The Shawshank Redemption, Fargo, No Country for Old Men, Skyfall, Blade Runner 2049, 1917 ve daha pek çok filmde görüntü rejisörlüğü yapmış akılda bir ad. Martin Scorsese, Coen Kardeşler, Sam Mendes gibi sinemanın ehemmiyetli rejisörleri ile beraber de çalıştı.
Blade Runner 2049 ve 1917 ile Oscar kazandı. Deakins, galibiyetlerle dolu kariyeri ile Hollywood’un en saygıdeğer adları arasında yer alıyor.

Deakins’in sanki bir görsel şölen sunan filmlerinde ışık ve renk kullanımları arasında galibiyet ile yakaladığı dengede, kadrajlama, kompozisyon gibi pek çok unsur ehemmiyetli yer yakalıyor. Filmin hikâyesinin yanında görsel olarak orijinal bir atmosfer kayda alan Deakins, filmlerin büyük bir ebadını bu görüntü dili ile oluşturuyor.
Bir zamandır Team Deakins isimli bir podcast acelesi hazırlayan Roger Deakins’in ışık üzerine yaptığı konuşmalar Studio Binder’ın hazırladığı video essay’de alakalı kareler eşliğinde derlendi. Video essay, görüntü yönetimi mevzusunda görüntüyü idrak etmenin nasıl geliştirilebileceği, kompozisyon ve kadrajın ışıkla nasıl etkileşime geçtiği ve yalın bir anlamın nasıl üretileceği mevzusunda Deakins’in sözlerini takip ediyor.

Roger Deakins Işıklandırma Üzerine Önerilerde Bulunuyor

Film prodüksiyonlarındaki ışık tasarımında pek çok değişik ışık cinsi, markası, türü ve kullanım biçimi vardır.
Ancak Deakins, ışıklandırmanın özünün oluşması istenilen o ustaki görüntünün tüm tekniklerden daha ehemmiyetli olduğunu ifade ediyor. 

Bir ışığın nasıl bir tesir oluşturacağını öğrenmek elbette doğuştan gelen bir özellik değil. En iyi görüntü rejisörleri dahi bunu kitaptan okuyarak ya da başkasının yönlendirmesi ile bilmemiştir. Ufaklığında gittiği balık yakalama serüvenlerinden örnek veren Deakins, havanın zaman zaman değişik olmasının ışığın bir sebebi olduğunu açıklıyor.
En esasından natürel ışığın yarattığı atmosferi bakabilmek bir fikir geliştirmeye destekçi olur. 

Bununla beraber ressamların tabloları, resimcilerin ortaya koyduğu yapıtları da analizin ehemmiyetli olduğunu belirtiyor. Deakins, görüntü rejisörünün ışığın kullanımı ile alakalı repertuarını artırması, vizyon ve perspektifini geliştirmesi gerektiğine dair açıklamalarda bulunuyor.

Bir sahnenin hangi kısımlarının ne kadar aydınlatılacağı light meter sınan bir alet ile ölçülmektedir.
Bunu da bakarak, sette azıcık gezerek ve azıcık senaryo ile alakalı okuma yaptıktan sonra işe koyularak yaptığını açıklıyor. Zira bir light meter ile matematik hesabı gibi beklendiği gibi gitmeyeceğini ve ancak bakarak bunun yapılması gerektiğini öneriyor.

Bununla beraber Roger Deakins, kolaylık ve pratik düşünmenin zorunluluğundan bahsediyor. 1994 yapımı The Hudsucker Proxy filminin setinde ışıklandırma ile alakalı netice vermeyen bir gayretinden örnek veren Deakins, en sonunda yaptığı daha bir pratik çözümü anlatıyor.
Bu da gerçeğinde ışıkçının ilk kısımda anlatılan fikir geliştirme ile alakalı hünerine destekçi bir nokta.

Video essay’in son kısmında ise Roger Deakins esas olarak sınamaktan bahsediyor. Çevresindeki dikkat dağıtıcı öğelerden temizletilerek net bir anlam yaratan ufak bir objeye odaklanan fotoğrafları hoşlandığını söylüyor. Bir objenin aydınlatılmasında ikiden az değişkenle uğraşmak yerine gerçek neye gereksinim olduğunu, ne arandığına bakıp ona göre karar verilmesi gerektiğini açıklıyor.