57. Antalya Altın Portakal Film Festivali Günlükleri: Hayaletler & İnsanlar İkiye Ayrılır

Takip Et:
57. Antalya Altın Portakal Film Festivali Günlükleri: Hayaletler & İnsanlar İkiye Ayrılır
57. Antalya Altın Portakal Film Festivali Günlükleri: Hayaletler & İnsanlar İkiye Ayrılır

57. Antalya Altın Portakal Film Şenliği’nin Milli Müsabaka kısmının dördüncü gününde Azra Deniz Okyay’ın yazıp idarediği Hayaletler ve Tunç Şahin imzalı İnsanlar İkiye Ayrılır filmleri seyirciyle buluştu.

Hayaletler

Hayaletler

Dünya prömiyerini geçtiğimiz ay Venedik Film Şenliği’nin Eleştirmenlerin Haftası kısmında yapan ve bu kısımda büyük mükâfata layık bakılan Hayaletler, bu seneki Milli Müsabaka seçkisinin de münazarasız en dikkat çekici yapımları arasında yer alıyordu.
Belediye bünyesinde paklik emekçiliği yapan İffet’in cezaevindeki oğluna yollamak için paraya gereksinimi vardır. Kendine fahri sivil polislik vazifeyi cetmiş Raşit kurduğu tezgahla kentsel değişim ve sığınmacılar üzerinden para kazanmaktadır. Etrafında olan biteni cep telefonu ile kaydolması itibarıyla rejisör Okyay’ın bir izdüşümü gibi okunabilecek feminist aktivist Ela ise semtteki çocuklara sinema dersi vermektedir. Hepsi kendi içinde meblağlı biçimde çizilmiş bu karakterlerin yaşadıklarına ayrı ayrı odaklanıyor Hayaletler.
Bu kesişme noktalarının zaferli kurgu ataklarıyla aktarılması, bu karakterlerin birbirlerinden ayrıksı dünyalarının toplanmasını sağlıyor ve bu sentez, rejisörün ülkede olan biten pek çok negatifliğe dair hırçın bir karşı duruşunu açık ediyor. Sığınmacılara yönelik negatif bakıştan bayana şiddete kadar -ne yazık ki- geniş bir yelpazeye dağılan mevzubahisi negatifliklerin geri adım atmaksızın anlatıya ilave edilmesi, hâlihazırda içinde yaşadığımız oldukça karanlık ve distopyavari gidişatın bir özetini sunuyor ama tüm bunlar filmi bir yandan da çok “kalabalık” hâle getiriyor.
Fakat bunun maksatlı bir seçim olduğu da fark ediliyor ve böylesi hırçın bir duruşun, dinamik bir reji ve içeriği bitiren görsel seçimlerle -burada görüntü rejisörü Barış Özbiçer’in ismini anmakta fayda var- toplanıyor oluşu Hayaletler’i ziyadesiyle dikkat çekici bir film yapıyor. Yeniden de filmin çok sert bir yerden inşa ettiği karanlık ülke tanımının altına yerleştirilmiş büyük bir bombanın yetersizliği, rejisörün hiddetinin seyircide harekete geçirici bir tepkin yaratmasının önünde bir mani gibi.

65/100

İnsanlar İkiye Böler

İnsanlar İkiye Ayrılır

Orta metraj filmlerden oluşan 7Yüz projesinin dünyasında geçen İnsanlar İkiye Böler, bu projenin yaratıcısı konumundaki Tunç Şahin‘in ikinci uzun metrajlı filmi.
Anlatının merkezinde bankaların tahsil etmediği borçları satın alan ve bu borçluların peşine düşen bir şirket var. Kapitalist kumpasın olmazsa olmaz müesseseleri bankalar ve “sıradan” insanların bütün arasında konumlanan bu şirket, sistemin bir cins katalizörü olarak konumlanıyor hikâyede. Bu eğri yapı, hem banka ve şirket çalışanlarını hem borçlu insanları etkileyen, sistemle temas hâlindeki herkesi içine sürükleyen bir girdaba dönüşüyor. İşte İnsanlar İkiye Parçalar bütün olarak bu girdabın filmi.
Paralel kurgu ve flashback kullanımları da bu vaziyeti yardımlar kalitede. Bu oyuncaklı yapı, İnsanlar İkiye Böler’ı seyirci odaklı hâle getiriyor. Bu elbette değerli bir seçim olabilir fakat peşinden çekildiğimiz sürprizlerle dolu tasarının çektiği anlatı, mevzubahisi girdabı mevcut ekonomik sistemin sert bir tenkidine dönüştürmüyor; seyircinin içinde kaybolmaktan eğleneceği bir yapı kuruyor. Bu vaziyet filmin görsel dünyasıyla da birleşince ortaya çıkan netice eforlu bir sinema tecrübesinden ziyade bir internet dizisinin yeni bir kısmına yakın duruyor; çıkış noktasının yüksek potansiyelini pratiğe dökemiyor.

50/100

.